Help! Mijn baby wil ‘s nachts niet slapen of wordt vaak wakker

Help! Mijn baby wil ‘s nachts niet slapen of wordt vaak wakker

Zodra je weet dat je zwanger bent, kun je beginnen met de voorbereidingen. Alle spullen worden in huis gehaald en er zijn diverse zwangerschapscursussen waar je alles leert over de bevalling en de eerste weken met je baby. Waar iets minder aandacht aan wordt besteed is het slapen. En dat terwijl 1 op de 3 kinderen last heeft van slaapproblemen. Het is dus helemaal niet gek als jouw baby moeite heeft met slapen, al lijkt het in jouw omgeving dat alle kinderen doorslapen. Maar wat kun je dan precies doen aan een baby die vaak wakker wordt?

Wil je baby niet slapen? De oorzaken van het vaak wakker worden ‘s nachts

Allereerst: hoe komt het nou dat jouw kindje vaak wakker wordt? De eerste maanden kan het zijn dat jouw kindje nog een omgekeerd dag- en nachtritme heeft. Jouw baby is dus overdag veel aan het slapen en ‘s nachts veel wakker. Daarnaast kan het ook zijn dat jouw baby last heeft van krampjes, reflux of ander ongemak. Hierdoor kan jouw kindje niet fijn op zijn of haar rug liggen en maakt dat het moeilijker om lekker te slapen.

Een andere oorzaak is dat het ritme niet klopt. Wanneer jouw kindje teveel, of juist te weinig slaapt, kan het zijn dat jouw kindje ‘s nachts wakker wordt omdat jouw kindje niet moe genoeg is, of juist oververmoeid is.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat jouw kindje een afhankelijke slaap associatie heeft. Jouw kindje is afhankelijk van bijvoorbeeld wiegen of een voeding om in slaap te kunnen vallen. Hierdoor heeft jouw kindje dit elke keer opnieuw nodig om een nieuwe slaapcyclus te kunnen pakken.

Tips om je baby beter te laten slapen ‘s nachts

Als jouw baby vaak wakker wordt, probeer dan voor jezelf de oorzaak te achterhalen. Ervaart jouw kindje onrust? Pak dan eerst de onrust aan. Je kunt hiervoor contact opnemen met de kinderarts of het consultatiebureau.

Daarnaast kun je kijken naar de wakkertijd en het ritme van jouw kindje. Klopt het ritme bij de leeftijd van jouw kindje? Juist in de eerste maanden is het belangrijk om te kijken naar de wakkertijd. De wakkertijd is de tijd dat jouw kindje maximaal achter elkaar wakker kan zijn voordat jouw kindje weer moet slapen. Als je meevaart op de wakkertijd, profiteer je het meest van de melatonine aanmaak en valt jouw kindje dus gemakkelijker in slaap.

Merk je dat jouw kindje een afhankelijke slaapassociatie heeft? Bouw deze dan af. Probeer jouw kindje steeds iets wakkerder in bed te leggen, totdat je jouw kindje na het bedritueel in bed kunt leggen en weg kunt lopen.

Een slaapcoach biedt uitkomst

Kom je er niet uit of wil je graag hulp? Schakel dan een slaapcoach in. Kinderslaapcoach Slaapkops is gespecialiseerd in het slaapgedrag van kinderen van 0-4 jaar en heeft al honderden ouders geholpen om het hele gezin weer lekker te laten slapen.

Bronnen:

  1. https://www.huisarts.nl/slaaptekort-bij-kinderen-heeft-grote-gevolgen/